- obiektywne i subiektywne
- popytowe, podażowe, uniwersalne
- ekonomiczne, pozaekonomiczne
- CZAS WOLNY-ilość czasu wolnego od pracy lub innych obowiązków, to podstawowy czynnik rozwoju turystyki. Wraz ze wzrostem rozwoju społeczno-gospodarczego zwiększa się jego ilość. Czas przeznaczamy na pracę, zaspokajanie potrzeb biologicznych, obowiązki domowe, dojazdy i rozwój osobisty. Czas pozostały to czas wolny. Czas ten jest przeznaczany na regenerację sił fizycznych, rozrywkę, rozwój kulturalny. Aktywność turystyczna może znajdować się w każdej z tych grup, ale czas wolny nie jest czynnikiem wystarczającym do jej rozwoju, potrzebna jest jeszcze:
- SIŁA NABYWCZA LUDNOŚCI-Dochody indywidualne trzeba podzielić na:wydatki niezbędne do życia, resztę możemy przeznaczyć na wydatki według upodobania: oszczędności i konsumpcję swobodną. Wydatki na turystykę mieszczą się w dziale konsumpcji swobodnej. Ich wysokość zależy od: stopnia korzyści otrzymywanych z tytułu wydatków, norm społeczno- kulturowych turysty, postaw, nawyków, przynależności do grupy społeczno-zawodowej, doświadczeń, skuteczności reklamy turystycznej. Czas wolny i dochody wpływają na decyzję ludności o podjęciu aktywności turystycznej.
- URBANIZACJA-wyróżnia się cztery płaszczyzny urbanizacji:
- ekonomiczną- wzrost liczby ludności zatrudnionej w zawodach pozarolniczych w stosunku do liczby ludności zatrudnionej w zawodach pokrewnych, jak rolnictwo czy rybołówstwo. Im wyższy wskaźnik urbanizacji ekonomicznej tym większy ruch turystyczny.
- demograficzną- wzrost liczby ludności zamieszkującej miasta w stosunku do tej zamieszkującej na terenach wiejskich. Im wyższy wskaźnik urbanizacji demograficznej tym wyższa aktywność turystyczna ludności.
- techniczna-rozprzestrzenianie się infrastruktury i architektury miejskiej na tereny wiejskie
- społeczna-przyjmowanie przez ludność napływową miejskiego stylu życia i rozprzestrzenianie się miejskiego stylu życia na tereny wiejskie.
- WALORY TURYSTYCZNE-ważny czynnik, wpływający na wybór danego miejsca przez turystów. Dzielą się na antropogeniczne (wytwór człowieka) i naturalne:
- Naturalne walory turystyczne to elementy:
- litosfery-góry, ukształtowanie terenu
- atmosfery-jakość powietrza, pokrywa śnieżna
- hydrosfery-zbiorniki wodne
- gleby-pustynie, bagna
- szaty roślinnej-lasy, pola
- świata zwierzęcego-gatunki chronione, endemity, zwierzyna łowna
- krajobrazu naturalnego
- Antropogeniczne to elementy
- historyczne-zabytki, budowle
- współczesne- obiekty przemysłowe, muzea
- POLITYKA PAŃSTWA-świadome popieranie i kształtowanie turystyki przez różnego rodzaju organizacje i instytucje wpływające swoją działalnością na wszystko co ważne dla rozwoju turystyki. Stosunek państw do turystyki może być pozytywny, neutralny, negatywny (byłe ZSRR)
- POZOSTAŁE CZYNNIKI: modernizacja transportu pasażerskiego, rozwój środków przekazu informacji, chęć poznania wśród ludności, stabilna sytuacja polityczna, konkurencja między organizatorami turystyki
Źródło: ttp://pl.wikibooks.org/wiki/Podstawy_turystyki/Czynniki_rozwoju_turystyki dostęp: 9.07.2013
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz