wtorek, 9 lipca 2013

Czynniki rozwoju turystyki

Ogólny podział czynników rozwoju turystyki:

  • obiektywne i subiektywne
  • popytowe, podażowe, uniwersalne
  • ekonomiczne, pozaekonomiczne
  1. CZAS WOLNY-ilość czasu wolnego od pracy lub innych obowiązków, to podstawowy czynnik rozwoju turystyki. Wraz ze wzrostem rozwoju społeczno-gospodarczego zwiększa się jego ilość. Czas przeznaczamy na pracę, zaspokajanie potrzeb biologicznych, obowiązki domowe, dojazdy i rozwój osobisty. Czas pozostały to czas wolny. Czas ten jest przeznaczany na regenerację sił fizycznych, rozrywkę, rozwój kulturalny. Aktywność turystyczna może znajdować się w każdej z tych grup, ale czas wolny nie jest czynnikiem wystarczającym do jej rozwoju, potrzebna jest jeszcze:
  2. SIŁA NABYWCZA LUDNOŚCI-Dochody indywidualne trzeba podzielić na:wydatki niezbędne do życia, resztę możemy przeznaczyć na wydatki według upodobania: oszczędności i konsumpcję swobodną. Wydatki na turystykę mieszczą się w dziale konsumpcji swobodnej. Ich wysokość zależy od: stopnia korzyści otrzymywanych z tytułu wydatków, norm społeczno- kulturowych turysty, postaw, nawyków, przynależności do grupy społeczno-zawodowej, doświadczeń, skuteczności reklamy turystycznej. Czas wolny i dochody wpływają na decyzję ludności o podjęciu aktywności turystycznej.
  3. URBANIZACJA-wyróżnia się cztery płaszczyzny urbanizacji:
    1. ekonomiczną- wzrost liczby ludności zatrudnionej w zawodach pozarolniczych w stosunku do liczby ludności zatrudnionej w zawodach pokrewnych, jak rolnictwo czy rybołówstwo. Im wyższy wskaźnik urbanizacji ekonomicznej tym większy ruch turystyczny.
    2. demograficzną- wzrost liczby ludności zamieszkującej miasta w stosunku do tej zamieszkującej na terenach wiejskich. Im wyższy wskaźnik urbanizacji demograficznej tym wyższa aktywność turystyczna ludności.
    3. techniczna-rozprzestrzenianie się infrastruktury i architektury miejskiej na tereny wiejskie
    4. społeczna-przyjmowanie przez ludność napływową miejskiego stylu życia i rozprzestrzenianie się miejskiego stylu życia na tereny wiejskie.
  4. WALORY TURYSTYCZNE-ważny czynnik, wpływający na wybór danego miejsca przez turystów. Dzielą się na antropogeniczne (wytwór człowieka) i naturalne:
    1. Naturalne walory turystyczne to elementy:
      1. litosfery-góry, ukształtowanie terenu
      2. atmosfery-jakość powietrza, pokrywa śnieżna
      3. hydrosfery-zbiorniki wodne
      4. gleby-pustynie, bagna
      5. szaty roślinnej-lasy, pola
      6. świata zwierzęcego-gatunki chronione, endemity, zwierzyna łowna
      7. krajobrazu naturalnego
    2. Antropogeniczne to elementy
      1. historyczne-zabytki, budowle
      2. współczesne- obiekty przemysłowe, muzea
  5. POLITYKA PAŃSTWA-świadome popieranie i kształtowanie turystyki przez różnego rodzaju organizacje i instytucje wpływające swoją działalnością na wszystko co ważne dla rozwoju turystyki. Stosunek państw do turystyki może być pozytywny, neutralny, negatywny (byłe ZSRR)
  6. POZOSTAŁE CZYNNIKI: modernizacja transportu pasażerskiego, rozwój środków przekazu informacji, chęć poznania wśród ludności, stabilna sytuacja polityczna, konkurencja między organizatorami turystyki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz