Proces zarządzania opiera się na
czterech funkcjach: planowaniu, organizowaniu, kierowaniu i
kontrolowaniu.
- Planowanie-określenie celów organizacji i działania podporządkowanego pewnej metodzie, a następnie decydowanie o nalepszym sposobie realizacji założonego celu. Planowanie pozostaje w związku z podejmowaniem decyzji o wyborze najlepszego rozwiązania z dostępnego zbioru. Cele wynikają z misji przedsiębiorstwa, a plany ich osiągnięcia można podzielić wg ram czasowych na krótko-plany operacyjne, średnio- plany taktyczne i długoterminowe- plany strategiczne. Zalecana jest koncentracja na takich obszarach jak: tworzenie i dostarczanie wartości, pozycja na rynku, rentowność i jakość.
- Organizowanie- proces porządkowania, przydzielania, koordynowania działań i zasobów poszczególnym członkom organizacji. Zagospodarowanie, które w najlepszy sposób pozwoli zrealizować określony plan. W efekcie organizowania powstają struktury systemów materialnych i społecznych np.: dobór obsady czy delegowanie władzy.
- Kierowanie- proces przewodzenia oraz motywowania kadry pracowniczej organizcji. Określa w jaki sposób kierownik powinien kierować podwładnymi, a także jego stosunki z pracującymi dla niego ludźmi. Jego zadaniem jest zachęcanie do wspólnego wykonywania potrzebnych zadań i wspólnego osiągania celów wytyczonych w funkcji planowania i organizowania.
- Kontrolowanie-Końcowa faza zarządzania, proces zmierzający do zapewnienia, aby rzeczywiste działania były zgodne z planowanymi. Jest to obserwacja i systematyczne wprowadzanie korekt do bierzących działań dla ułatwienia realizacji celów. W sytuacji kiedy jakaś część organizacji nie działa zgodnie z założeniami zadaniem kierownika jest identyfikacja przyczyny takiej sytuacji i natychmiastowe wszczęcie postępowania naprawczego majacego na celu poprawę stanu organizacji. Spełnia wiele ważnych funkcji: porównuje rzeczywiste wyniki z planowanymi, koryguje błędy, wpływa na kształt przyszłych działań. Ważnym elementem jest ustalenie zakresu kontrolowanego obszaru, w celu usprawnienia funkcjonowania organizacji. Wyniki kontroli stanowią istotne dane wejściowe do kolejnego przebiegu procesu planowania.
Źródło:
dostęp: http://mfiles.pl/pl/index.php/Funkcje_zarz%C4%85dzania
11.07.2013
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńSamo zarządzanie jest jak najbardziej ważną funkcją w całym procesie istnienia przedsiębiorstwa. Również bardzo ważne jest zarządzanie procesem na linii przedsiębiorca oraz klient. Do tego służą odpowiednie systemy CRM https://craftware.pl/jaki-crm-wybrac-dla-malej-firmy dzięki którym budowanie relacji znacznie się poprawia.
OdpowiedzUsuńZarządzanie jest bardzo szeroką dziedziną i składa się na nią wiele innych rzeczy. Jak dla mnie wprowadzenie systemu obsługi obiegowej dokumnetacji https://www.connecto.pl/system-dms-connecto/ jest jednym z ważniejszych.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuńGdy zakładasz swoją firmę, musisz wziąć pod uwagę aspekty związane z pracownikami. W tym przypadku bardzo pomocnym narzędziem będzie https://extended.tools/. Pozwoli ono na analizowanie indywidualnych stylów zachowania i komunikacji danej osoby, a także jej mocne strony
OdpowiedzUsuńAktualnie coraz więcej przedsiębiorstw przechodzi na model hybrydowy a to wiąże się z kolejnymi wyzwaniami dla zarządzania. Jeśli szukacie pomocy w tej kwestii to polecam do zapoznania się z tematem na https://www.impactinternational.com/pl/blog/zmiana-kultury-organizacyjnej-praca-hybrydowa
OdpowiedzUsuń