czwartek, 11 lipca 2013

Klasyfikacja funkcji zarządzania i charakterystyka każdej z nich w zarządzaniu organizacją.


Proces zarządzania opiera się na czterech funkcjach: planowaniu, organizowaniu, kierowaniu i kontrolowaniu.
  1. Planowanie-określenie celów organizacji i działania podporządkowanego pewnej metodzie, a następnie decydowanie o nalepszym sposobie realizacji założonego celu. Planowanie pozostaje w związku z podejmowaniem decyzji o wyborze najlepszego rozwiązania z dostępnego zbioru. Cele wynikają z misji przedsiębiorstwa, a plany ich osiągnięcia można podzielić wg ram czasowych na krótko-plany operacyjne, średnio- plany taktyczne i długoterminowe- plany strategiczne. Zalecana jest koncentracja na takich obszarach jak: tworzenie i dostarczanie wartości, pozycja na rynku, rentowność i jakość.
  2. Organizowanie- proces porządkowania, przydzielania, koordynowania działań i zasobów poszczególnym członkom organizacji. Zagospodarowanie, które w najlepszy sposób pozwoli zrealizować określony plan. W efekcie organizowania powstają struktury systemów materialnych i społecznych np.: dobór obsady czy delegowanie władzy.
  3. Kierowanie- proces przewodzenia oraz motywowania kadry pracowniczej organizcji. Określa w jaki sposób kierownik powinien kierować podwładnymi, a także jego stosunki z pracującymi dla niego ludźmi. Jego zadaniem jest zachęcanie do wspólnego wykonywania potrzebnych zadań i wspólnego osiągania celów wytyczonych w funkcji planowania i organizowania.
  4. Kontrolowanie-Końcowa faza zarządzania, proces zmierzający do zapewnienia, aby rzeczywiste działania były zgodne z planowanymi. Jest to obserwacja i systematyczne wprowadzanie korekt do bierzących działań dla ułatwienia realizacji celów. W sytuacji kiedy jakaś część organizacji nie działa zgodnie z założeniami zadaniem kierownika jest identyfikacja przyczyny takiej sytuacji i natychmiastowe wszczęcie postępowania naprawczego majacego na celu poprawę stanu organizacji. Spełnia wiele ważnych funkcji: porównuje rzeczywiste wyniki z planowanymi, koryguje błędy, wpływa na kształt przyszłych działań. Ważnym elementem jest ustalenie zakresu kontrolowanego obszaru, w celu usprawnienia funkcjonowania organizacji. Wyniki kontroli stanowią istotne dane wejściowe do kolejnego przebiegu procesu planowania.

6 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Samo zarządzanie jest jak najbardziej ważną funkcją w całym procesie istnienia przedsiębiorstwa. Również bardzo ważne jest zarządzanie procesem na linii przedsiębiorca oraz klient. Do tego służą odpowiednie systemy CRM https://craftware.pl/jaki-crm-wybrac-dla-malej-firmy dzięki którym budowanie relacji znacznie się poprawia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zarządzanie jest bardzo szeroką dziedziną i składa się na nią wiele innych rzeczy. Jak dla mnie wprowadzenie systemu obsługi obiegowej dokumnetacji https://www.connecto.pl/system-dms-connecto/ jest jednym z ważniejszych.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  5. Gdy zakładasz swoją firmę, musisz wziąć pod uwagę aspekty związane z pracownikami. W tym przypadku bardzo pomocnym narzędziem będzie https://extended.tools/. Pozwoli ono na analizowanie indywidualnych stylów zachowania i komunikacji danej osoby, a także jej mocne strony

    OdpowiedzUsuń
  6. Aktualnie coraz więcej przedsiębiorstw przechodzi na model hybrydowy a to wiąże się z kolejnymi wyzwaniami dla zarządzania. Jeśli szukacie pomocy w tej kwestii to polecam do zapoznania się z tematem na https://www.impactinternational.com/pl/blog/zmiana-kultury-organizacyjnej-praca-hybrydowa

    OdpowiedzUsuń