Brak
jednolitych kryteriów podziału bazy noclegowej umożliwiających
porównania międzynarodowe
Jedyna
międzynarodowa to system gwiazdek uwzględnia tylko jedną cechę
bazy noclegowej: standard obiektu.
Standaryzacja-
ma na celu uporządkowanie rynku usług hotelarskich służące:
- konsumentowi- źródło informacji o obiekcie, ułatwia właściwy wybór
- przedsiębiocy- możliwość przekazania klientowi informacji na temat działalności
Obejmuje:
- klasyfikację-podział obiektów na rodzaje w zależności od różnych cech, na przykład zakres działalności (motele, hotele), wiek, wielkość
- kategoryzacja- podział obiektów danego rodzaju na grupy według ustalonych kryteriów w celu określenia ich standardu ( minimalny poziom świadczonych usług)
- standard-zespół ustalonych norm, wzorców, wymagań i cech jakościowych wyznaczonych dla danej grupy ( maksymalny poziom świadczonych usług)
Kategoryzacji
zakładów hotelarskich dokonuje się w celu:
- oddziaływania na poziom usług
- ochrona interesów konsumentów
- ułatwienie kontaktów handlowo-usługowych
- oceny poziomu usług przez porównanie stanu faktycznego w hotelu do ogólnie obowiązujących standardów.
Podstawy
formalno- prawne klasyfikacji i kategoryzacji obiektów hotelarskich
w Polsce
Ustawa
o usługach turystycznych definiuje: pojęcie usług hotelarskich,
rodzaje usług hotelarskich. Ustala w jakich obiektach mogą być
świadczone usługi oraz ilość oraz sposób oznaczenia kategorii
dla poszczególnych rodzajów obiektów, kompetencje w przedmiocie
nadawania kategorii i prowadzenia ewidencjii obiektów, określa:
obowiązki przedsiębiorców prowadzących obiekty hotelarskie w
zakresie zaszeregowania obiektu do rodzaju kategorii.
Rodzaje
obiektów hotelarskich:
- hotele- obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związany z pobytem klientów
- motele- hotele położone przy drogach, zapewniające możliwość korzystania z ułsług motoryzacyjnych i dysponujących parkingiem
- pensjonaty- obiekty posiadające co najmniej siedem pokoi, świadczące dla swoich klientów całodzienne wyżywienie
- kempingi- obiekty strzeżone, umożlliwiające nocleg w namiotach, kamperach, przyczepach, przyrządzanie posiłków, parkowanie samochodów, a także świadczące usługi związane z pobytem klientów; obiekty te mogą dodatkowo umożliwiać nocleg w domkach turystycznych lub innych obiektach stałych
- domy wycieczkowe- obiekty posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowane do samoobsługi klientów oraz świadczące minimalny zakres usług związany z pobytem klientów
- schroniska młodzieżowe- obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi, przy szlakach turystycznych, świadczące minimum usług związanych z pobytem klientów
- pola biwakowe obiekty nie strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach
ustawa
określa ilość kategorii dla poszczególnych rodzajów obiektów
hotelarskich oraz sposób ich oznaczenia:
-5
kategorii oznaczonych gwiazdkami dla hoteli, moteli i pensjonatów
4
kategorie oznaczone gwiazdkami dla kempingów
3
kategorie oznaczone cyframi rzymskimi dla domów wycieczkowych i
schronisk młodzieżowych
marszałek
województwa zajmuje się:
- zaszeregowaniem obiektów hotelarskich
- nadawaniem kategorii
- prowadzeniem ewidencji
- przed podjęciem decyzji może zwrócić się o opinię do specjalistycznych stowarzyszeń
odstępstwa
od wymagań- so do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla
obiektów hotelarskich wpisanych do rejestru zabytków lub wykazu
zabytków architektury i budownictwa oraz obiektów których
charakter zabytkowy jest oczywisty, jeśli spełnione zostaną
następujące warunki:
- przedsiębiorca ubiegający się o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanie kategorii przedstawi opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków stwierdzającą, że spełnienie wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektu nie jest możliwe
- odstępstwo w niewielkim stopniu obniża spełnienie wymagań określonych dla danego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego, a jest zrekompensowane spełnieniem w wyższym stopniu innych wymagań
- w materiałach informacyjnych dotyczących obiektu hotelarskiego zostanie zamieszczona informacja o zabytkowym charakterze obiektu i związanych z tym odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług.
Wymagania
co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług
gastronomicznych dla hoteli-
- zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia- wygląd wejścia do obiektu, zagospodarowanie otoczenia budynku ( utwardzone nawierzchnie, zieleń izolacyjna i ozdobna, oświetlenie), możliwość parkowania i podjazdu przed budynkiem
- instalacje i urządzenia techniczne-wymiana powietrza, ogrzewanie, oświetlenie, komfort akustyczny, możliwość korzystania z telefonu, programów telewizyjno- radiowych, Internetu, wygodna komunikacja
- podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu, wielkość powierzchni holu recepcyjnego, wyposażenie zespołu higieniczno-sanitarnego w części ogólnodostępnej
- część mieszkalna- powierzchnia pokoi i apartamentów, wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające, wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych, minimalna ilość pokoi z węzłem higieniczno-sanitarnym
- oferta usług podstawowych i uzupełniających
- inne
przedsiębiorca
jest zobowiązany:
uzyskać
zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i
kategorii przed rozpoczęciem świadczenia w nim usług hotelarskich
przedsiębiorca,który
zamierza rozpocząć świadczenie usług w obiekcie hotelarskim:
- może ubiegać sie o przyznanie zaszeregowana obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii zwanej promesą
- wydaje ją na czas określony max.2 lata marszałek województwa
- w okresie jej ważności przedsiębiorca może używać nazwy rodzajowej i oznaczenia kategorii do celów informacyjnych i promocyjnych obiektu, ale nie może świadczyć usług hotelarskich
W
obiektach hotelarskich powinny być umieszczone w widocznym miejscu:
- nazwa, siedziba, adres
- tablica określająca rodzaj i kategorię
- informacja o przystosowaniu do obsługi osób niepełnosprawnych
- informacja o zakresie świadczonych usług wraz z podstwowymi cenami
Na
rządanie klienta powinny być udostępnione:
- wykaz wymagań dla obiektów hotelarskich, odpowiadających rodzajowi i kategorii obiektu
- pełny cennik usług
Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń