czwartek, 11 lipca 2013

Klasyfikacja i kategoryzacja obiektów hotelarskich w Polsce.

    Brak jednolitych kryteriów podziału bazy noclegowej umożliwiających porównania międzynarodowe
Jedyna międzynarodowa to system gwiazdek uwzględnia tylko jedną cechę bazy noclegowej: standard obiektu.

Standaryzacja- ma na celu uporządkowanie rynku usług hotelarskich służące:
  • konsumentowi- źródło informacji o obiekcie, ułatwia właściwy wybór
  • przedsiębiocy- możliwość przekazania klientowi informacji na temat działalności
Obejmuje:
  • klasyfikację-podział obiektów na rodzaje w zależności od różnych cech, na przykład zakres działalności (motele, hotele), wiek, wielkość
  • kategoryzacja- podział obiektów danego rodzaju na grupy według ustalonych kryteriów w celu określenia ich standardu ( minimalny poziom świadczonych usług)
  • standard-zespół ustalonych norm, wzorców, wymagań i cech jakościowych wyznaczonych dla danej grupy ( maksymalny poziom świadczonych usług)
Kategoryzacji zakładów hotelarskich dokonuje się w celu:
  • oddziaływania na poziom usług
  • ochrona interesów konsumentów
  • ułatwienie kontaktów handlowo-usługowych
  • oceny poziomu usług przez porównanie stanu faktycznego w hotelu do ogólnie obowiązujących standardów.
Podstawy formalno- prawne klasyfikacji i kategoryzacji obiektów hotelarskich w Polsce
Ustawa o usługach turystycznych definiuje: pojęcie usług hotelarskich, rodzaje usług hotelarskich. Ustala w jakich obiektach mogą być świadczone usługi oraz ilość oraz sposób oznaczenia kategorii dla poszczególnych rodzajów obiektów, kompetencje w przedmiocie nadawania kategorii i prowadzenia ewidencjii obiektów, określa: obowiązki przedsiębiorców prowadzących obiekty hotelarskie w zakresie zaszeregowania obiektu do rodzaju kategorii.

Rodzaje obiektów hotelarskich:
  • hotele- obiekty posiadające co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno i dwuosobowych, świadczące szeroki zakres usług związany z pobytem klientów
  • motele- hotele położone przy drogach, zapewniające możliwość korzystania z ułsług motoryzacyjnych i dysponujących parkingiem
  • pensjonaty- obiekty posiadające co najmniej siedem pokoi, świadczące dla swoich klientów całodzienne wyżywienie
  • kempingi- obiekty strzeżone, umożlliwiające nocleg w namiotach, kamperach, przyczepach, przyrządzanie posiłków, parkowanie samochodów, a także świadczące usługi związane z pobytem klientów; obiekty te mogą dodatkowo umożliwiać nocleg w domkach turystycznych lub innych obiektach stałych
  • domy wycieczkowe- obiekty posiadające co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowane do samoobsługi klientów oraz świadczące minimalny zakres usług związany z pobytem klientów
  • schroniska młodzieżowe- obiekty zlokalizowane poza obszarami zabudowanymi, przy szlakach turystycznych, świadczące minimum usług związanych z pobytem klientów
  • pola biwakowe obiekty nie strzeżone, umożliwiające nocleg w namiotach
ustawa określa ilość kategorii dla poszczególnych rodzajów obiektów hotelarskich oraz sposób ich oznaczenia:
-5 kategorii oznaczonych gwiazdkami dla hoteli, moteli i pensjonatów
4 kategorie oznaczone gwiazdkami dla kempingów
3 kategorie oznaczone cyframi rzymskimi dla domów wycieczkowych i schronisk młodzieżowych

marszałek województwa zajmuje się:
  1. zaszeregowaniem obiektów hotelarskich
  2. nadawaniem kategorii
  3. prowadzeniem ewidencji
  4. przed podjęciem decyzji może zwrócić się o opinię do specjalistycznych stowarzyszeń
odstępstwa od wymagań- so do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla obiektów hotelarskich wpisanych do rejestru zabytków lub wykazu zabytków architektury i budownictwa oraz obiektów których charakter zabytkowy jest oczywisty, jeśli spełnione zostaną następujące warunki:
  1. przedsiębiorca ubiegający się o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadanie kategorii przedstawi opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków stwierdzającą, że spełnienie wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektu nie jest możliwe
  2. odstępstwo w niewielkim stopniu obniża spełnienie wymagań określonych dla danego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego, a jest zrekompensowane spełnieniem w wyższym stopniu innych wymagań
  3. w materiałach informacyjnych dotyczących obiektu hotelarskiego zostanie zamieszczona informacja o zabytkowym charakterze obiektu i związanych z tym odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług.

Wymagania co do wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych dla hoteli-
  • zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia- wygląd wejścia do obiektu, zagospodarowanie otoczenia budynku ( utwardzone nawierzchnie, zieleń izolacyjna i ozdobna, oświetlenie), możliwość parkowania i podjazdu przed budynkiem
  • instalacje i urządzenia techniczne-wymiana powietrza, ogrzewanie, oświetlenie, komfort akustyczny, możliwość korzystania z telefonu, programów telewizyjno- radiowych, Internetu, wygodna komunikacja
  • podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu, wielkość powierzchni holu recepcyjnego, wyposażenie zespołu higieniczno-sanitarnego w części ogólnodostępnej
  • część mieszkalna- powierzchnia pokoi i apartamentów, wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające, wyposażenie węzłów higieniczno-sanitarnych, minimalna ilość pokoi z węzłem higieniczno-sanitarnym
  • oferta usług podstawowych i uzupełniających
  • inne
przedsiębiorca jest zobowiązany:
uzyskać zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii przed rozpoczęciem świadczenia w nim usług hotelarskich
przedsiębiorca,który zamierza rozpocząć świadczenie usług w obiekcie hotelarskim:
  • może ubiegać sie o przyznanie zaszeregowana obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii zwanej promesą
  • wydaje ją na czas określony max.2 lata marszałek województwa
  • w okresie jej ważności przedsiębiorca może używać nazwy rodzajowej i oznaczenia kategorii do celów informacyjnych i promocyjnych obiektu, ale nie może świadczyć usług hotelarskich
W obiektach hotelarskich powinny być umieszczone w widocznym miejscu:
  1. nazwa, siedziba, adres
  2. tablica określająca rodzaj i kategorię
  3. informacja o przystosowaniu do obsługi osób niepełnosprawnych
  4. informacja o zakresie świadczonych usług wraz z podstwowymi cenami
Na rządanie klienta powinny być udostępnione:

  1. wykaz wymagań dla obiektów hotelarskich, odpowiadających rodzajowi i kategorii obiektu
  2. pełny cennik usług

1 komentarz: