niedziela, 14 lipca 2013

Elementy konstrukcyjne decyzji administracyjnej

Decyzja administracyjna to podstawowa forma rozstrzygnięć organów administracji; akt rozstrzygający władczo. Jest to jednostronne rozstrzygnięcie o prawach i obowiązkach konkretnej osoby w indywidualnej sprawie. Akt, który rozstrzyga sprawę, co do jej istoty, w całości lub części. adresatem decyzji jest zawsze strona postępowania. Decyzja co do zasady powinna mieć formę pisemną.

Niezbędne elementy każdej decyzji administracyjnej to:

  • oznaczenie organu administracji,
  • data wydania,
  • oznaczenie strony lub stron
  • powołanie podstawy prawnej
  • rozstrzygnięcie,
  • uzasadnienie faktyczne i prawne,
    • uzasadnienie faktyczne powinno zawierać:
      • wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione
      • dowody, na których się oparł
      • przyczyny, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności
    • uzasadnienie prawne powinno zawierać:
      • wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa
  • pouczenie
  • czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie, 
  • podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji
  • decyzja, w stosunku do której może być wprowadzone powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi
  • przepisy szczególne mogą określać też inne składniki, które powinna zawierać decyzja

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz