sobota, 13 lipca 2013

Przykłady zadań realizowanych z zakresu turystyki na szczeblu administracji samorządowej i rządowej

System administracji publicznej w Polsce:

  • administracja rządowa:
    • centralna:
      • prezes rady ministrów
      • rada ministrów
      • ministrowie
      • centralne organy administracji rządowej
    • terenowa:
      • wojewoda i podległe mu służby
      • organy administracji nie zespolonej
  • administracja samorządowa:
    • województwo,
    • powiat, 
    • gmina,
  • administracja państwowa (prezydent RP, organy NIK,  Rzecznik Praw Obywatelskich)
ADMINISTRACJA RZĄDOWA CENTRALNA:
Rola rady ministrów i prezesa rady ministrów w zakresie turystyki:
  • określanie kwalifikacji osób mogących realizować imprezy turystyczne,
  • wskazanie miast, dla których wymagane są uprawnienia przewodnickie
  • ustalanie programów szkolenia i zasad egzaminowania kandydatów na przewodników i pilotów wycieczek
  • ustalanie wymagań dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich oraz trybu kontroli z tym związanej
  • określenie sposobu prowadzenia ewidencji obiektów hotelarskich
turystyka jako dział administracji rządowej: ministerstwo ds. turystyki, -> departament turystyki
departament turystyki-programowanie rozwoju, kształtowanie mechanizmów prawno-ekonomicznych oraz promocja turystyki na rynku krajowym i zagranicznym

Zadania departamentu turystyki:
  • realizacja zadań związanych z kreowaniem rozwoju i promocji turystyki
  • opracowanie, wdrażanie i monitorowanie programów i decyzji dotyczących sektora turystyki
  • prowadzenie spraw związanych z zagospodarowaniem turystycznym kraju
  • prowadzenie spraw związanych z tworzeniem mechanizmów regulacji rynku turystycznego, w szczególności w zakresie rozwoju przedsiębiorczości, podnoszenia jakości oraz ochrony konsumentów usług turystycznych
  • prowadzenie spraw wynikających z zadań ministra właściwego ds. turystyki określonych ustawą o usługach turystycznych
  • realizacja zadań związanych z prowadzeniem badań statystycznych w zakresie turystyki
  • udział w procesie tworzenia prawa wspólnotowego dotyczącego turystyki oraz prowadzenia spraw wynikających z członkostwa Polski w UE
  • prowadzenie spraw dotyczących turystyki, wynikających ze współpracy międzynarodowej
  • realizacja zadań dotyczących turystyki wynikająca z członkostwa Polski w instytucjach i organizacjach międzynarodowych
  • programowanie oraz prowadzenie spraw w zakresie szkolenia i doskonalenia kadr zawodowych i społecznych turystyki
Administracja rządowa terenowa:
  • Zadania wojewody w zakresie turystyki:
    • realizuje i kontroluje postanowienia rady ministrów, a także zapewnia współdziałanie jednostek administracji rządowej (również w sprawach turystyki)
    • dopasowuje do miejscowych warunków szczegółowe cele polityki rządu
    • organ paszportowy ( dotyczy także obywatelstwa i cudzoziemców)
    • bezpieczeństwo i porządek publiczny
Administracja samorządowa:
Zadania dla turystyki na szczeblu wojewódzkim:
  • prowadzenie ewidencji działalności organizatorów i pośredników turystycznych
  • zadanie zaszeregowania obiektów hotelarskich do określonego rodzaju i kategorii
  • nadawanie uprawnień także językowych, pilotom wycieczek i przewodnikom turystycznym
  • kontrola wszystkich wyżej wymienionych działalności
  • przygotowanie strategii rozwoju województwa
W sposób pośredni wpływa na rozwój turystyki w zakresie:
  • edukacja publiczna, w tym szkolnictwo wyższe
  • kultura i ochrona jej dóbr
  • modernizacja terenów wiejskich i zagospodarowania przestrzennego
  • utrzymywanie i rozbudowa infrastruktury technicznej i społecznej o znaczeniu wojewódzkim
  • działanie na rzecz ochrony środowiska i ochrony dziedzictwa kulturowego
  • transport zbiorowy
  • ochrona praw konsumentów
Zadania powiatu:
  • wykonuje podobne zadania co gmina (opisane niżej), ale o zasięgu ponad gminnym; ustawa o usługach turystycznych nie nakłada na nie zadań o charakterze typowo turystycznym.
  • zajmuje się głównie zadaniami z zakresu:
    • ochrony środowiska
    • kultury
    • ochrony zabytków
    • promocji powiatu
Zadania gminy:
  • prowadzenie ewidencji pól biwakowych oraz innych obiektów, w których świadczone są usługi hotelarskie
  • kontrola obiektów świadczących usługi noclegowe
  • wydawanie zakazów
  • prawo i możliwość udzielenia dotacji podmiotom niepublicznym
  • obejmuje też sprawy:
    • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami,  ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej
    • wodociągów i zaopatrywania w wodę, kanalizacji i oczyszczania ścieków, utrzymanie porządku i czystości, zaopatrzenie w energię elektryczną i gaz
    • lokalny transport zbiorowy
    • kultura
    • kultura fizyczna i turystyka, tereny rekreacyjne i urządzenia sportowe
    • zieleń gminna i zadrzewienia
    • porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli
    • promocja gminy
    • współpraca  z organizacjami samorządowymi, społecznością lokalną i regionalną innych państw

1 komentarz:

  1. Jeżeli chodzi o samą turystykę to mnie nie trzeba długo namawiać, aby wybrać się na jakąś wycieczkę. Tym bardziej, że jak gdzieś wyjeżdżam to lubię się czuć bezpiecznie. Dzięki kalkulatorowi https://kioskpolis.pl/kalkulator-turystyczny/ mogę bardzo szybko poznać wysokość składki na ubezpieczenie i od razu je wykupić.

    OdpowiedzUsuń