czwartek, 11 lipca 2013

Usługi hotelarskie - definicja, specyficzne cechy, kryteria podziału, metody pomiaru i oceny jakości.

Usługi hotelarskie-krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep oraz świadczenie w obrębie obiektu usług z tym związanych
Cechy charakterystyczne usług hotelarskich:
  • komplementarność i substytucyjność
  • jedność miejsca produkcji i konsumpcji usługi
  • złożoność i różnorodność usługi jako produktu
  • niematerialny charakter i heterogeniczność usługi
  • jednoczesność świadczenia i korzystania z usługi oraz ścisły związek usługi z osobą wykonawcy
Kryteria podziału usług hotelarskich:

  1. Zakresu świadczenia:
    1. noclegowe( podstawowy rodzaj usług , w optymalnych warunkach zakres usług noclegowych nie powinien być mniejszy od zakresu usług z jakich turysta korzysta we własnym mieszkaniu
    2. gastronomiczne (podstawowe i niezbędne w hotelach wyższej kategorii, obejmujące też room service)
    3. dodatkowe-
      1. uzupełniające – uzupełnienie działalności podstawowej: toalety, telekomunikacja, depozyt bagażu, sejf, szatnia
      2. fakultatywne- do urozmaicenia pobytu gości w hotelu: rozrywkowe, rekreacyjne, basen, sauna, wynajem auta
      3. towarzyszące- nie są związane z usługami podstawowymi, ale wykonywane w hotelu na rzecz także odbiorców zewnętrznych: usługi handlowe, osobiste (kosmetyczka, fryzjer)
  2. podstawowej funkcji obiektu:
    1. podstawowe (świadczenia, dla których powstał obiekt- dla wszystkich są to noclegowe i gastronomiczne)
      1. motel:parking, serwis samochodowy,
      2. pensjonat:całodzienne wyżywienie
      3. dom wycieczkowy: drobne naprawy sprzętu sportowego i turystycznego
      4. schronisko: możliwość przygotowywania posiłków we własnym zakresie
      5. uzdrowisko: świadczenie usług leczniczych
    2. dodatkowe
  3. charakteru zaspokajanych potrzeb
    1. usługi zaspokajające codzienne potrzeby gości
    2. usługi zaspokajające codzienne potrzeby powstające w nowym, tymczasowym miejscu pobytu (usługi informacyjne)
    3. podmiot obsługi:
      1. rzeczy (usługi naprawcze, parking)
      2. osoby (nocleg i wyżywienie)
      3. osobowości (usługi rozrywkowe i rekreacyjne)
    4. Odpłatność:
      1. mają swoją cenę, pozostałe usługi, nie ujęte indywidualnie
  4. badanie jakości usług hotelarskich:
    1. metody badawcze umożliwiające zbadanie oczekiwań klienta w stosunku do produktu/usługi to między innymi
      1. metoda ankietowania
      2. badanie zachowań
      3. metoda wywiadów
      4. zadawanie pytań mających bezpośredni kontakt z klientem (wykorzystywanie doświadczeń pracowników)

2 komentarze:

  1. Dużo teraz musicie się uczyć. Powiem szczerze, że ilość materiału robi na mnie wrażenie, a ja hotelarstwem zajmuje się amatorsko i raczej jestem samoukiem. Fajnie, że są ludzie pełni werwy i zapału chcący wykonywać ten zawód. Ja bakcylem zaraziłem się od mojej siostry, która zaczęła chodzić do szkoły hotelarskiej. Zafascynował ją jeden z programów do obsługi hotelu http://www.adith.pl/ bo nadaje się on nie tylko do obsługi hotelów ale także restauracji przy nich będących. Naprawdę świetna sprawa to hotelarstwo. Powodzenia dalej :-)

    OdpowiedzUsuń