Usługi
hotelarskie-krótkotrwałe,
ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc
noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep
oraz świadczenie w obrębie obiektu usług z tym związanych
Cechy
charakterystyczne usług hotelarskich:
- komplementarność i substytucyjność
- jedność miejsca produkcji i konsumpcji usługi
- złożoność i różnorodność usługi jako produktu
- niematerialny charakter i heterogeniczność usługi
- jednoczesność świadczenia i korzystania z usługi oraz ścisły związek usługi z osobą wykonawcy
Kryteria
podziału usług hotelarskich:
- Zakresu świadczenia:
- noclegowe( podstawowy rodzaj usług , w optymalnych warunkach zakres usług noclegowych nie powinien być mniejszy od zakresu usług z jakich turysta korzysta we własnym mieszkaniu
- gastronomiczne (podstawowe i niezbędne w hotelach wyższej kategorii, obejmujące też room service)
- dodatkowe-
- uzupełniające – uzupełnienie działalności podstawowej: toalety, telekomunikacja, depozyt bagażu, sejf, szatnia
- fakultatywne- do urozmaicenia pobytu gości w hotelu: rozrywkowe, rekreacyjne, basen, sauna, wynajem auta
- towarzyszące- nie są związane z usługami podstawowymi, ale wykonywane w hotelu na rzecz także odbiorców zewnętrznych: usługi handlowe, osobiste (kosmetyczka, fryzjer)
- podstawowej funkcji obiektu:
- podstawowe (świadczenia, dla których powstał obiekt- dla wszystkich są to noclegowe i gastronomiczne)
- motel:parking, serwis samochodowy,
- pensjonat:całodzienne wyżywienie
- dom wycieczkowy: drobne naprawy sprzętu sportowego i turystycznego
- schronisko: możliwość przygotowywania posiłków we własnym zakresie
- uzdrowisko: świadczenie usług leczniczych
- dodatkowe
- charakteru zaspokajanych potrzeb
- usługi zaspokajające codzienne potrzeby gości
- usługi zaspokajające codzienne potrzeby powstające w nowym, tymczasowym miejscu pobytu (usługi informacyjne)
- podmiot obsługi:
- rzeczy (usługi naprawcze, parking)
- osoby (nocleg i wyżywienie)
- osobowości (usługi rozrywkowe i rekreacyjne)
- Odpłatność:
- mają swoją cenę, pozostałe usługi, nie ujęte indywidualnie
- badanie jakości usług hotelarskich:
- metody badawcze umożliwiające zbadanie oczekiwań klienta w stosunku do produktu/usługi to między innymi
- metoda ankietowania
- badanie zachowań
- metoda wywiadów
- zadawanie pytań mających bezpośredni kontakt z klientem (wykorzystywanie doświadczeń pracowników)
Dużo teraz musicie się uczyć. Powiem szczerze, że ilość materiału robi na mnie wrażenie, a ja hotelarstwem zajmuje się amatorsko i raczej jestem samoukiem. Fajnie, że są ludzie pełni werwy i zapału chcący wykonywać ten zawód. Ja bakcylem zaraziłem się od mojej siostry, która zaczęła chodzić do szkoły hotelarskiej. Zafascynował ją jeden z programów do obsługi hotelu http://www.adith.pl/ bo nadaje się on nie tylko do obsługi hotelów ale także restauracji przy nich będących. Naprawdę świetna sprawa to hotelarstwo. Powodzenia dalej :-)
OdpowiedzUsuńSuper
OdpowiedzUsuń