piątek, 12 lipca 2013

Struktury organizacyjno-funkcjonalne w hotelarstwie (systemy i sieci hotelowe, grupy markowe). Organizacje hotelarskie na świecie.


Powstawanie systemów i sieci hotelowych jest odpowiedzią na rosnące potrzeby rynku. Zrzeszanie się hotelarzy w różnorodnych organizacjach i działalność na coraz szerszych rynkach to efekt postępującej globalizacji.
System hotelowy- zespół obiektów hotelowych (typów hoteli) lub łańcuchów hotelowych, które:
  • funkcjonują według nadrzędnej idei
  • kierowane są lub nadzorowane przez centralny zarząd
  • prowadzą wspólną politykę ekonomiczną lub marketing
Łańcuch hotelowy-to zespół obiektów hotelowych:
  • kierowany przez centralny zarząd
  • utrzymujący jednolity standard i zakres usług
  • prowadzący określoną politykę ekonomiczną
  • mający własny system rezerwacji miejsc noclegowych obejmujący wszystkie jednostki organizacyjne
Hotele jednego łańcucha powinny posługiwać się tym samym znakiem towarowym (logo), posiadać podobne cechy użytkowe (lokalizacja, architektura, kategoria) oraz funkcjonalność.

Organizacje hotelarskie-mają za zadanie obronę interesów właścicieli hoteli, wymianę doświadczeń oraz ujednolicanie poziomu i jakości świadczonych usług w swoich zakładach hotelarskich.
Organizacje hotelarskie uczestniczą m.in.: w ustalaniu kategoryzacji hoteli, wydają własne czasopisma, ustalają warunki współpracy z biurami podróży, zajmują się szkoleniem osób pracujących w hotelach, organizują wymianę doświadczeń z innymi krajami.

Polskie organizacje hotelarskie :
Polskie Zrzeszenie Hoteli
Polska Izba Hotelarstwa
Międzynarodowe organizacje:
IHA (International Hotel Association) Międzynarodowe zrzeszenie hoteli-
IH-RA(Międzynarodowe zrzeszenie hoteli i restauracji)
HOTREC-  Konfederacja Narodowych Organizacji Hoteli, Restauracji, Kawiarni w krajach UE
UNWTO
HO-RE-CA- Międzynarodowy Związek Krajowych Organizacji Hotelarskich, Restauracyjnych i Kawiarnianych 


1 komentarz: