sobota, 13 lipca 2013

Koncepcja marketingu mix.

Marketing mix- zespół zintegrowanych elementów za pośrednictwem których przedsiębiorstwo oddziałuje na procesy rynkowe.
marketing mix- znajdujące się pod kontrolą przedsiębiorstwa czynniki (zmienne), które łączone są razem  po  to by  zaspokoić potrzeby i pragnienia ostatecznych nabywców

Wyróżnia się kilka koncepcji marketingu mix:
4P-Product(produkt), Price(cena), Promotion (promocja), Placement (dystrybucja)
5P-produkt, cena, promocja, dystrybucja, ludzie (people)
7P-produkt, cena, promocja, dystrybucja, ludzie, proces (process), świadectwo materialne(physical evidence)
4C-korzyści(customer value, odpowiednik produktu w koncepcji 4P-korzyści jakie wynikają z produktu dla klienta), koszt (cost, odpowiednik ceny,koszt jaki ponosi klient), wygoda nabycia (convinience-odpowiednik dystrybucji, dostępność produktu dla klienta), komunikacja(communication, odpowiednik promocji, dialog z klientem)

Objaśnienie pojęć:

  • produkt-każde dobro materialne, usługa, idea, które są oferowane na rynku i zaspokajają określone potrzeby.
  • cena-wartość produktu/usługi będącego przedmiotem transakcji, zgodna z oczekiwaniami kupującego i sprzedającego, określana w ujęciu monetarnym; suma pieniędzy, jaką musi wydać nabywca w związku z zakupem określonego produktu
  • dystrybucja- sposób dostarczenia produktu/usługi na rynek i zaoferowanie do sprzedaży
  • promocja-element mający na celu rozszerzenie znajomości produktu lub firmy wśród potencjalnych nabywców oraz skłonienia ich do zakupu poprzez proces komunikowania się z otoczeniem (reklama,PR, sprzedaż osobista)
  • ludzie-personel obsługujący klientów oraz nabywcy
  • proces świadczenia- możliwość oceny przez konsumenta sprawności funkcjonowania jego przebiegu; składa się na niego cała procedura świadczenia usługi- od zainteresowania klienta, poprzez informację, sprzedaż do obsługi po sprzedażowej
  • świadectwo materialne- wszystkie wizualne i materialne elementy, które dla klienta stają się dowodem świadczącym o jakości wykonywanych usług (logo firmy, wyposażenie wnętrz)

1 komentarz:

  1. Wydaje mi się, w kwestii marketingu najlepiej postawić na Nakatomi. To firma, która już działa długi czas na rynku zagranicznym i tworzy tam efektywne kampanie. Pracuje w niej świetny zespół doświadczonych specjalistów od reklamy. Choćby Gosia i Agata, z którymi wspaniale jest współpracować.

    OdpowiedzUsuń