niedziela, 14 lipca 2013

Podział metod i technik zarządzania. Charakterystyka wybranej metody.

Technika zarządzania-uznana i sprawdzona w praktyce metoda analizowania i rozwiązywania określonych problemów zarządzania.
Metoda- racjonalne i systematyczne postępowanie, które wykorzystuje się do powiedzenia lub zrobienia czegoś.
Zależność metoda-technika:

  • metoda stanowi zorganizowane, systematyczne postępowanie, w którym działalność prowadzona jest w sposób zrutynizowany
  • techniki to części składowe metody-sposoby postępowania, przeznaczone do określonego elementu, okresu, celu.
Podział technik zarządzania wg ich użyteczności w rozwiązywaniu danej grupy problemów.
  • systematyzujące i upraszczające pracę kierowniczą (zarządzanie przez wyjątki, cele, ofensywne, przez delegowanie uprawnień, przez wyniki)
  • motywacyjne (zarządzanie przez motywację, partycypację, komunikację, konflikt)
  • ukierunkowane na kreatywność, (burza mózgów, metoda 66, metoda synektyczna, sztuka pytania)
  • kompleksowe (harzburska, st.gallen, systemowa)
Metody:
  • mierzenie czasu pracy
  • badanie metod pracy( fotografia dnia, migawkowa, chronometraż)
  • koordynowanie (metody graficzne)
  • wartościowanie: sumaryczne, analityczne
  • normowanie-metody humanizacji pracy
  • analiza wartości ABC, XYZ
  • heurystyczne (poszukiwanie pomysłów) -burza mózgów, metoda 66,
  • reengineering
  • benchmarking
  • outsourcing
  • lean management 
  • kompleksowe zarządzanie jakością
  • zarządzanie przez cele
  • zarządzanie przez wyjątki
  • zarządzanie wiedzą
  • zarządzanie procesowe
  • zarządzanie przez kompetencje
  • zarządzanie konfliktem
  • outplacement
  • TQM
  • Just in time
Just in time:
  • zwiększenie efektywności i elastyczności wytwarzania
  • maksymalne zmniejszenie zapasów przedprodukcyjnych i międzyoperacyjnych
  • maksymalne skrócenie długości cyklu produkcyjnego
  • zapobieganie marnotrawstwu
  • odbywa się bez niepotrzebnego zużycia zasobów
  • niski poziom zapasów wymusza ciągłą racjonalizację organizacji i sterowania produkcją
  • organizacja przestrzeni produkcyjnej w taki sposób, aby skrócić do minimum odległości pomiędzy ogniwami procesu
  • realizacja wyrobu z wykorzystaniem najbardziej efektywnych narzędzi, niezależnie od ich poziomu zaawansowania technicznego
  • tworzenie małych gniazd produkcyjnych
  • minimalizacja czasu, eliminacja pośrednich punktów składowania
  • lokalizacja dostawców w pobliżu zakładu
  • usprawnienie przepływu informacji
  • wprowadza produkcję w niewielkich seriach
  • usprawnia pracę zespołową
  • zwiększa efektywność
  • podnosi jakość wykonywanych dóbr
  • wysoki poziom współpracy i jedności zespołu

1 komentarz:

  1. Sam korzystam z systemu do zarządzanie magazynem w mojej firmie i uważam, że niewiele można by było w nim poprawić. Firma, która mi go wdrażała, bardzo dokładnie wyjaśniła mi wszystko i rozwiała moje wszelkie wątpliwości.

    OdpowiedzUsuń